Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει για τη Λατινική Αμερική (Β Μέρος)

Aναδημοσίευση απο το http://www.americalatina.com.gr

ΤΟ americalatina.com.gr ΣΥΖΗΤΑΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ

"Στο Μεξικό ετοίμαζα αντάρτικο για να εισβάλλουμε στη Χιλή και να ανατρέψουμε τον δικτάτορα Πινοσέτ"



O Mίκης Θεοδωράκης στην ομιλία του στα Προπύλαια κατά του μνημονίου τον Ιούνιο του 2011

Των Ιάσονα Πιπίνη, Αναστασίας Καραπατσιά 

Ο θάνατος του Πάμπλο Νερούδα

Πιστεύετε ότι ο Τσε Γκεβάρα διαφώνησε με τον Φιντέλ Κάστρο και για αυτό έφυγε να συνεχίσει το αντάρτικο;

Κοίταξε, μπορεί ο Φιντέλ να είχε μια ιδέα να πει "κάτσε εδώ στο υπουργείο Οικονομικών" αλλά ο Τσε ήταν ρομαντικός. Εμείς του είπαμε ότι πήγαμε στον διευθυντή του υπουργείου του να μιλήσουμε για να δούμε τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί. Και λέει ο Τσε, "Τον βρήκατε; Εγώ δεν μπορώ να τον βρώ!"... Τέτοια πράγματα είχαν.. χα, χα..

Και γω πήγα να κάνω αυτό που έκανε ο Τσε.. Πρώτα σκότωσαν τον Αλιέντε. Ξεκίνησα να πάω στη Χιλή. Εκεί αναγγέλθηκε ότι θα παίξουμε το “Κάντο Χενεράλ” στο οποίο θα απαγγέλλει ο Νερούδα και εγώ θα διευθύνω το εργο. Ο κόσμος φώναζε “Νερούδα, Νερούδα”!.. Είχαμε ένα στάδιο γεμάτο με δώδεκα χιλιάδες θέσεις για δέκα παραστάσεις. Εμείς να κάνουμε δέκα παραστάσεις ήταν επανάσταση. Με πήρε τηλέφωνο ο Νερούδα και μου είπε έχω αυτους τους ρευματισμούς και δεν θα μπορώ να έρθω αλλά υποσχέθηκε ότι την επόμενη φορά που θα έρθετε θα είμαι στο στάδιο και θα απαγγέλλω. Στο στάδιο αυτό ήταν που έκοψαν τα χέρια του Βίκτορ Χάρα. Αυτός έμεινε στο σπίτι του. Εμείς πήγαμε στη Βενεζουέλα και από εκεί στο Μεξικό. Στο Μεξικό μάθαμε τον θάνατο του Νερούδα.

Ο Μίκης προετοιμάζει αντάρτικο για να κάνει επανάσταση στη Χιλή

Τότε εκεί τα αριστερά κόμματα αποφασίζουμε να κάνουμε μια διαδήλωση. Επειδή το Σίτυ του Μεξικού είχε 2 εκατομμύρια, είχε φοβερά κτίρια από τους Κονκισταδόρες, ήμασταν λοιπόν 500 χιλιάδες διαδηλωτές. Βαδίζαμε σιωπηλά, ούτε συνθήματα, πηγαίναμε δυο ώρες σαν να πάμε από εδώ στη Βούλα. Έτσι διαδήλωναν αυτοί. Εγώ λέω ότι ο ιμπεριαλισμός παρενέβη και μια νόμιμη κυβέρνηση έπεσε. Εμείς έχουμε κάθε δικαίωμα να κάνουμε “μπριγάδας” και να μπούμε μέσα να πολεμήσουμε. Εκεί ενθουσιάστηκαν οι νεολαίοι. Αύριο λέω να ετοιμαστούμε να πάμε στη Χιλή. Ήταν και η κόρη μου εκεί η οποία είχε ένα τζην και τη φωτογραφία του Τσε και λέγανε “μια χίπισα πάει μπροστά”.. Ήταν η κόρη μου. Λέω θα πάρω και την κόρη μου μαζί.

Είπα τότε στην ομιλία μου, το έγραψαν και οι εφημερίδες, ότι εγώ θέλω να οργανώσω “μπριγάδας” στο Μεξικό, θα πάω μετά στην Κούβα να εκπαιδευτούμε στα όπλα, να γυρίσουμε στο Μεξικό και από εκει να μπούμε στη Χιλή να ξεκινήσουμε την επανάσταση. Λοιπόν γράφουν αυτά οι εφημερίδες. Αφού τελείωσα τα κονσέρτα στο Μεξικό φορτώνουμε τα πράγματα μας να πάμε στην Κούβα και έρχεται διαταγή να μην μπούμε στην Κούβα. Δεν έδινε άδεια η Κούβα. Παίρνω τηλέφωνο τον Φιντέλ και μου λέει “δεν μπορώ να το κάνω αυτό εγώ, είσαι και βλάκας, πάς και λες σε όλο τον κόσμο τι ετοιμάζεσαι να κάνεις εκει και θα κατηγορηθώ μετά εγώ ότι οργανώνω αυτό το κίνημα και οι Αμερικάνοι θα κάνουν εισβολή. Έπρεπε να το κάνεις σιωπηλά" λέει. Έτσι είναι.


 Ο Μίκης Θεοδωράκης απαντάει στις ερωτήσεις του americalatina.com.gr

Το πραξικόπημα στη Χιλή

Όταν έγινε το πραξικόπημα στη Χιλή σε ποιο μέρος της Λατινικής Αμερικής βρισκόσασταν;

Ήμουν στο Μπουένος Άιρες. Μου λέει ο γραμματέας ο προσωπικός του Αλιέντε και μου λέει μην έρθετε. Έχουμε ορισμένα προβληματάκια. Πηγαίνετε πρώτα στη Βενεζουέλα και στο Μεξικό και ελάτε μετά. Σε δεκαπέντε μέρες λέει θα είμαστε καθαροί. Μου είπε δηλαδή ότι “έχουμε προβληματάκια και θα καθαρίσουμε” και την άλλη μέρα τους “καθάρισαν”. Είναι φοβερό αυτό, φοβερό. Ήταν πολύ σκληρή χούντα, βασάνισε πολύ κόσμο. Και εκεί πήγε κατ ευθείαν ο Φρίντμαν της σχολής του “σοκ και δέους”. Είναι η άποψη τους ότι για να μπορέσεις να περάσεις την παγκοσμιοποίηση σοκάρεις και φοβίζεις και αδρανοποιείς τον κόσμο.

"Η Επανάσταση στην Κούβα είναι μια λαϊκή επανάσταση"

Γνώρισα από κοντά και τον λαό της Κούβας και το καθεστώς. Έχω συνδεθεί με φιλία με τον Τσε Γκεβάρα και τον Φιντέλ Κάστρο. Πιστεύω ότι η επανάσταση που έγινε εκεί είναι μια λαϊκή επανάσταση, που έγινε από τη βάση του λαού. Ο Φιντέλ είναι πραγματικά ένας ηγέτης και ήταν μεγάλη τιμή και χαρά που τον είδα, τον γνώρισα και συνδέθηκα μαζί του. Κάθε αναγνώριση και κάθε τιμή που έρχεται από αυτό τον λαό και από αυτή την ηγεσία είναι για μένα ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση. Νιώθω ότι είμαι κομμάτι της ίδιας επανάστασης, εδώ στην χώρα μου δυστυχώς δεν μπόρεσε να εκπληρωθεί, και τώρα αγωνίζομαι για τα ίδια πράγματα.

Ο Μίκης Θεοδωράκης μιλάει για την κρίση στην Ελλάδα

"Να περικυκλώσουμε τη Βουλή για να παραδωθούν αυτοί και να κάνουμε μια επαναστατική κυβέρνηση!"

Είναι δύσκολα τα πράγματα στην Ελλάδα σήμερα. Δεν θα μας βοηθήσει κανένας. Η Ρωσία δεν θέλει.

Δεν θα μπορούσε κάποιος να βγει και να πει καποια στιγμή αργότερα "δεν αναγνωρίζω αυτες τις συμφωνίες και τα δάνεια", όπως έκαναν στη Λατινική Αμερική ο Έβο Μοράλες και ο Ραφαέλ Κορρέα;

Αυτό λέω εγώ αλλά για να το κάνεις αυτό θέλεις πίσω σου 2 με 3 εκατομμύρια Έλληνες, αλλιώς δεν μπορείς. Εμείς τώρα είμαστε μια καινούργια Κίνηση. Εάν κατέβουμε στις εκλογές μας δίνουν ένα 10 τοις εκατό, δηλαδή 300 χιλιάδες. Δεν έχουμε τόση δύναμη αλλά επιρροή, θα πάρουμε πόσες έδρες, δέκα; Τι θα κάνουμε μετά, θα πάμε με ΣΥΡΙΖΑ... Αν μπεις στο μάτι του συστήματος και είσαι μικρός θα σε φάει αμέσως. Το σύστημα φοβάται το πλήθος. Αν μπορέσουν αυτές οι Κινήσεις να ενωθούμε όλοι μαζί τότε θα έχουμε δυο με τρια εκατομμύρια και μπορούμε να κάνουμε πολλά, ακόμη και να πάρουμε τις εκλογές. Κάνουμε επαναστατική κυβέρνηση. Ή να περικυκλώσουμε τη Βουλή ασφυκτικά και να μη μπαίνει κανένας. Κανένας. Οπότε θα κοιτάξουν αυτοί να παραδωθούν και να κάνουμε την επαναστατική κυβέρνηση.

"Εγώ δεν είμαι τζάμπα επαναστάτης!"

Εγώ δεν είμαι τζάμπα επαναστάτης. Αλλά το σύστημα δεν χτυπιέται με όπλα γιατί αυτοί έχουν ισχυρότερα όπλα. Χτυπιούνται μόνο με λαϊκό κίνημα. Βλέπουν τώρα 500 χιλιάδες κόσμο έξω στις πλατείες και κάνουν ότι δεν τους ενδιαφέρει αλλά οι καρδούλες τους ξέρουν... Οταν ξέρεις ότι απ' εξω ειναι 500 χιλιάδες άνθρωποι και είναι ο απλός αγνός λαός. Πατριώτες που αγαπάνε τη δουλειά τους, της διπλανής πόρτας είναι αυτοί που βγαίνουν έξω.

Θα γυρίσω όλη την Ελλάδα, δεν θα τους αφήσουμε, θα τους περικυκλώσουμε. Η μόνη μετριοπαθής αντίδραση που μπορεί να κάνει ο λαός είναι η επανάσταση. Όλα τα άλλα δεν μου λένε τίποτα. Να το καταλάβετε καλά εσεις που είστε νέοι, γιατί εγώ δεν θα είμαι για πολύ καιρό εδώ να μιλάω. 86 χρόνων δεν είναι λίγα χρόνια, αλλά δεν το βάζω κάτω.


"Εδώ ο λαός μας υποφέρει"

Εγώ παλεύω 75 χρόνια. Ο λαός μας υποφέρει γιατί πριν από λίγα χρόνια όλες οι κυβερνήσεις που έιχαμε χρεώναν τη χώρα. Η νέα κυβέρνηση του Παπανδρέου, η κατάσταση δεν ήταν καλή αλλά μπορούσε να πάρει δάνειο όπως έκαναν οι άλλες κυβερνήσεις. Να καταλάβετε δηλαδή πόσο κλέφτες, λωποδύτες και εγκληματίες άνθρωποι υπάρχουν, ο Ανδρεας Παπανδρέου το 1985 δανείστηκε 1 δισεκατομμύριο ευρω, και το ξεπληρώσαμε φέτος. Ξέρετε πόσα δώσαμε για 1 δις που είχαμε πάρει τότε; 56 δισεκατομμύρια. Στους ξένους. Αν τα θέλετε αυτά όλα γύρω σας πωλούνται. Πωλούνται νησιά, όλα πωλούνται. Για αυτό ο κόσμος βγαίνει έξω και διαδηλώνει. Δεν υπάρχει πολιτική εξουσία. Εγώ δημιούργησα ένα πραγματικά επαναστατικό κίνημα, τη Σπίθα. Εδω και 6 μήνες τα κανάλια δεν λένε τίποτα για αυτό. Αυτή είναι η ελευθερία του Τύπου. Δεν ξέρω τι θα μας συμβεί αλλά εδώ πολλές φορές οι ευαίσθητοι Δημοκράτες μιλάνε για την Κούβα ότι δεν υπάρχει ελευθερία, και είναι δυστυχισμένοι. Εδω όμως μπορείς να βγεις έξω και να μιλήσεις αλλά κανένας δεν θα σε ακούσει.

Σχόλια